Denne side kan kun vises korrekt, hvis du er online, og siden læses ned fra sin moderside
Jonisk stilartDen joniske stilart er lettest at kende på kapitælet med de to ruller, volutter, én på hver side. Søjlen har kannelurer, dvs. riller, som er ret dybe, og hvor hver 'bølgetop' er flad (hvor den doriske stil har spidse toppe). Basis, foden af søjlen, består ligesom af lag lagt oven på hinanden, ofte mange, som en stabel pandekager eller en lagkage. Der er ingen entasis, som i dorisk stil. På nær kapitælet er den joniske søjle og den korinthiske helt ens. Den korinthiske stil er en videreudvikling af den joniske. Resten af et jonisk tempel ligner også et korinthisk. Over kapitælet løber en arkitrav i tre lag, og over den igen en frise, der ofte er udsmykket med skulpturer. Derefter tagkonstruktionen. Som helhed er den joniske stil meget mere 'pyntet' end den doriske. Volutterne er selvfølgelig som afslutning af søjlen mere komplekse end den doriske stils ekhinus, men der er også mange små detaljer - 'æggestave' og 'tandsnit', f. eks. Der var ikke vandtætte skotter mellem de forskellige byggestile. Kapitælet til højre stammer fra det indre at et dorisk tempel til Athene fra ca. 500 fvt. i Paestum i Syditalien. De æggeformede elementer mellem volutterne er en 'æggestav'. De meget store templer var som regel bygget i dorisk stilart. Det er, som om den joniske stilart bedre egner sig til små templer eller uortodokse byggerier. På Akropolis i Athen er der to ret velbevarede joniske bygninger, Nike-templet og Erechtheion. Kapitælet på Erechtheion er meget omhyggeligt udført; basis mere enkel. Også romerne byggede templer i jonisk stilart. Et fint lille eksempel er Portunus-templet på Forum Boarium i Rom, der har et ret enkelt kapitæl, men en basis med lidt flere lag. |