Denne side kan kun vises korrekt, hvis du er online, og siden læses ned fra sin moderside
Metoder i oldtidskundskabAf Line Overmark Juul og Anna Mohr Kristensen, Ribe Katedralskole, 2020 Klik her for at få denne side som pdf til udskrift.
Oldtidskundskabs genstandsområde og materialer
Metoder i oldtidskundskab Metode er et begreb, der dækker den måde, man arbejder med sit materiale på. Og man vælger sin metode i forhold til, hvad det er, man gerne vil bruge sit materiale til at undersøge. Basismaterialet i oldtidskundskab vil altid være antikke tekster og antik kunst, der analyseres og fortolkes i egen ret; derfor kaldes den primære metode i faget autopsi. Aut-opsi er græsk og betyder selv-syn. Det indebærer, at man selv læser en tekst af en antik forfatter, fx læser man Iliaden af Homer, i modsætning til at man i en lærebog læser om værket Iliaden. Enhver ”oldfaglig påstand” vil derfor bero på et konkret autoptisk tekstnedslag som belæg for påstanden, hvorfor vi i undervisningen, til eksamen og i SRP’er bruger meget tid på at citere de passager, linjer eller enkeltord, som vi baserer vores analyse på. Det eneste filter mellem os som moderne læsere og den antikke tekst er derfor oversættelsen, da alle teksterne originalt er skrevet på græsk eller latin. Herunder kommer et konkret eksempel på autopsi i praksis, og hvordan man kan beskrive den autoptiske metode og dens fordele og ulemper på baggrund af den videnskabelig basismodel udarbejdet af Esben Nedenskov Petersen og Caroline Schaffalitzky og tilpasset til Ribe Katedralskole af Torben Hammersholt.
Vi vil gerne undersøge heltebegrebet i Homers Iliaden.
Vi går autoptisk til værks på den måde, at vi finder konkrete passager i Iliaden, som vi ved at analysere og fortolke kan bruge til at sige noget om heltebegrebet.
Vi benytter den autoptiske metode, fordi vi på den forsøger at undgå at lægge andre personers fortolkninger ned over en tekst. Hvis vi fx baserede vores opfattelse af relationen mellem Achilleus og Briseïs på filmen Troy af Wolfgang Petersen, ville vi tro, der var tale om en kærlighedsrelation. Men ved at gå autoptisk til værks ser vi, at pigen i teksten behandles som et objekt. Hun er et krigsbytte, der omtales som ”løn” og ”hædersbevisning”.
Når man benytter den autoptiske metode til at belyse en konkret problemstilling, leder man efter steder i teksten, der kan belyse denne problemstilling, og overser måske andre passager i teksten, der kunne give en mere nuanceret forståelse af teksten. En anden faldgrube kunne være, at man lader sin egen forforståelse styre læsningen så meget, at man kan ende med at blive blind for, hvad der egentligt står. Her kunne man fx komme til at blive for ”hård” i bedømmelsen af Achilleus som helt, hvis man kommer til at lægge en moderne opfattelse af heltebegrebet ned over ham. I dag ville vi ikke synes, at en soldat, der er villig til at lade sine egne folk dø for at opnå personlig gevinst og behandler kvinder som objekter er en helt.
Du kan læse meget mere om øvrige metodiske tilgange, som man også kan benytte i oldtidskundskab sammen med autopsi, ved at klikke her og hente metodepapiret som pdf. |