Denne side kan kun vises korrekt, hvis du er online, og siden læses ned fra sin moderside
DOIDALSASBlandt de mange billedhuggere, der i hellenistisk tid gav sig af med at skildre Afrodites nøgne krop, indtager 'Doidalsas' en særlig plads, fordi han 'opfandt' en særlig stilling for Afrodite: hun sidder på hug, med ansigtet drejet næsten halvt til højre, ofte om mod en lille Eros-figur, der kommer bagfra. Originalen er naturligvis, som næsten alle andre originaler, gået tabt, men der kendes en pæn håndfuld kopier fra romersk tid. Det er vigtigt at få fat på, at kopierne herunder i hvert fald også er 'romersk kunst' - det var åbenbart den slags skulptur, romerne satte pris på at have i deres huse og haver, og dermed er de også udtryk for, hvad romerne tænkte og følte - og ikke kun forgrækernes forestillingsverden. Figuren er sødmefyldt; den forestiller ikke bare en gudinde, men også kvindelig skønhed i lidt bredere forstand; og når den lille Eros optræder sammen med gudinden, bliver skulpturen til en lille gruppe, der også handler om moderlig kærlighed. Desværre ved man ikke ret meget om Doidalsas; nogle forskere har endda en mistanke om, at han er et fantom - en opdigtet figur. Man kender da heller ikke til andre værker, han har lavet; og det er i sig selv alarmerende nok. Men den figur, man har tilskrevet ham, findes i hvert fald, og i mange eksemplarer. Herunder er der nogle af dem i farver; på AERIA-databasen i Erlangen findes en stor samling billeder af hende i sort-hvid. Man kan klikke på billederne nedenfor for at få en større udgave af billedet at se.
|
Sidst revideret 26. 12. 2009