
EPIKUR
Epikur var en græsk filosof, der levede i Athen fra 306 til 270 fvt.
Han var ikke født i Athen, og havde heller ikke boet der fra sin fødsel
(i 341 fvt.), men han var athensk borger og havde alle de rettigheder,
man kunne have.
Han var derimod født på øen Samos, der i 341 var i
Athens besiddelse. Han og hans familie - og alle andre athenske borgere
på øen - blev ganske vist fordrevet derfra af storpolitiske grunde, da
han var ung. Epikurs familie led dog tilsyneladende ingen nød, og i
hvert fald havde Epikur tid til at fordybe sig i studier af filosofi
hos forskellige lærere. Han fik en overgang undervisning i platonisk
filosofi, men synes at have fattet antipati imod den hurtigt; siden
blev han indført i Demokrits tanker af en mand ved navn Nausiphanes. Han satte sidenhen stor pris på Demokrit, men ikke på Nausiphanes, som han taler meget dårligt om.
Der er en del legender om, hvordan det gik ham, da han først
trådte frem som filosof med sine egne tanker. Han blev efter sigende
drevet ud af både byen Mytilene på øen Lesbos og byen Lampsakos på
fastlandet overfor denne ø, men man kan måske godt tillade sig at
tvivle lidt på, om disse oplysninger er særlig troværdige. Det ligger
imidlertid fast, at han i 306 fvt. rejste til Athen for at komme tæt på
tidens vigtigste filosoffer, der alle boede i Athen.
De vigtigste filosofiske retninger i Athen på dette tidspunkt var den platoniske, den aristoteliske og den kyniske. Først i det følgende årti skulle den stoiske komme til; og den platoniske skole ville snart herefter udvikle sig i en mere skeptisk retning. Det filosofiske miljø, Epikur mødte i Athen, var meget dynamisk, meget udfordrende.
Men Epikurs filosofi var sikkert allerede næsten helt udviklet
på det tidspunkt. Han havde meninger om alt, hvad filosoffer skulle
mene noget om - og det var stort set alt, man overhovedet kunne have en mening om.
FYSIK
For det første skulle filosoffer have viden om, hvordan verden er bygget op. De skulle have en fysik. Epikur mente (som Demokrit før ham), at verden var bygget op af atomer og tomt rum; den var ikke blevet skabt af guderne, men var opstået ved
et tilfælde. Det var ikke så mærkeligt, som man skulle tro, for Epikur mente, at universet er uendeligt stort, og at der er uendeligt mange atomer i det uendelige tomme rum - og så ville det snarere være mærkeligt, at vores verden ikke var opstået, end at den er.
Atomerne bevæger sig, hvis ikke de standses, i en svimlende
hurtig bevægelse nedad i universet, næsten som regndråber. Imidlertid
har atomer også den egenskab undertiden at lave underlige 'spring' -
man kan ikke forudsige hvornår, og man kan ikke forudsige hvor. Derfor
er atomerne stødt ind i hinanden, og derved er komplicerede mønstre af
kolliderende atomer opstået; sådanne mønstre vil så somme tider skabe
mere konstante fænomener - som f. eks. vores verden.
Antallet af atomer er altså uendeligt stort - men ikke antallet
af typer af atomer. Der er derfor grænser for, hvad der kan blive til i
verden.
Verden består altså rent af stof ifølge Epikur. Der er ikke nogen idéer (som Platon talte om) eller andet ikke-stofligt, immaterielt,
i verden. Epikur er benhård materialist. Atomerne kan man ganske vist
ikke se - dem må man tænke sig til eksistensen af, ved at iagttage den
fysiske verden, der omgiver os.
ERKENDELSESTEORI
Til denne insisteren på verdens stoflighed svarer det, at Epikur
kun vil anerkende sandheder, som vi kan nå til ved vore sanser.
Mennesket er selv en ting, sammensat af atomer, og kun de fysiske
påvirkninger, det modtager med sanserne, er virkelige. Ligesom han er
streng materialist, er han streng sensualist. Det
betyder ikke, at han ikke mener, menneskets evne til at tænke er
vigtig. Tværtimod anser han den for altafgørende vigtig. Men tanker
farer forfærdeligt vild, hvis de ikke holder sig tæt til noget, man har
registreret med sine sanser.
Helt så enkelt er det jo ikke. Epikur (og senere hans tilhængere) udvikler da også komplicerede overvejelser over, hvornår en tanke kan siges at bygge på noget, man har sanset. De taler om, at tanker kan bekræftes eller afkræftes (eller ikke bekræftes eller ikke afkræftes) af sansninger. Og de taler om, hvad sanserne egentlig er tegn på. Men essensen er: ingen tanker, der ikke har 'hold i virkeligheden', er troværdige. Som med atomerne kan man godt argumentere for eksistensen af noget, man ikke kan sanse - men kun med udgangspunkt i noget, man har sanset.
Men Epikur var ikke naturvidenskabsmand i moderne forstand - hans interesse var etisk, det handlede om, hvordan mennesket skal leve sit liv, hvor moderne naturvidenskab har det med at ville gribe ind i verden, enten med eksperimenter eller ligefrem med teknologi til forbedring eller bare ændring af forskellige forhold. Epikur kan godt leve med mere end én forklaring på et fænomen - det vigtige er, at mennesket kan forklare et fænomen uden at gribe til forestillinger om intelligent design eller lignende. Denne metode med flere forklaringer er blevet gjort godt til grin mange gange både i antikken og i moderne tid. Måske med god grund. Men der er forhold, Epikur ikke kunne få viden om uden mikroskoper eller teleskoper - f. eks. forhold i universet. Også hans teori om atomer - som for ham udelukkende var en teori - bygger på ren tænkning - han havde ingen redskaber til at undersøge, om han havde ret.
Mennesket er udstyret med en 'sjæl', dvs. med evnen til at sanse
og tænke. Epikur har en detaljeret teori om, hvad en sjæl er - og den
er netop en fysisk ting. Så i en vis forstand er mennesket evne til at
sanse og tænke bare et særligt tilfælde under Epikurs fysiske teorier.
Også den mærkelige evne til 'spring', atomerne har, findes i sjælens
atomer - og i sidste ende, synes Epikur at mene, kan det uforudsigelige
ved menneskets, dets frie vilje, henføres til, at der findes sådanne
'spring' sted inde i menneskene.
ETIK
For os er den 'frie vilje' vel først og fremmest et etisk
problem. Hvad vi kan kræve af mennesker, er afhængigt af, hvad folk har
mulighed for. Det er næppe for meget sagt, at netop dét er det centrale
etiske problem i vore dage. Hvad kan folk have ansvaret for?
Selvfølgelig er det også for Epikur et etisk problem. Men det er ikke
derfra, Epikur begynder, når han skal argumentere etisk. Han spørger
først, hvad det er, der egentlig driver menneskene - ja, faktisk alle
levende væsener.
Hans svar er nydelse, eller velvære. Epikur
antager, at der findes en naturlig tilstand for mennesket, og at man
kan registrere, om man befinder sig i den, ved at mærke efter, hvordan
man har det. Hvis man føler velvære, er man på rette vej.
Igen er det naturligvis ikke så simpelt. Mennesker er ikke ens
af naturen, dvs. fra fødslen ikke sammensat af atomer på præcis samme
måde, og hvad miljø betyder for menneskers udvikling, er Epikur pinligt
nøje klar over.
Hvad menneskets natur angår, anerkender Epikur rent ud,
at den kan være dårligt egnet til at få det godt. Der findes mennesker,
Epikur simpelthen ikke kan nå med sin filosofi. Det er godt nok dem,
der kunne få mest ud af den, men deres evne til at tænke er simpelthen
for ringe - de kan ikke høre efter. Det er typer, der f. eks. er alt
for offensive af natur. Eller man kan have en for kraftig
seksual-trang. Men det er ikke den slags problemer, der er størst,
mener Epikur.
Det er derimod den perversion, menneskets opvækst, dets miljø,
bringer. De herskende værdier i samfundet finder Epikur simpelthen
syge. Begær efter magt og rigdom er misforstået jagt på velvære, mener
Epikur; man opnår jo ikke fred af det, bare evig jagt på yderligere
magt og rigdom. Epikur tager afstand fra det traditionelle græske
værdisystem. Han mener, at disse værdier i sidste ende er afledt af
frygt, dels for døden, dels for guderne. Men da mennesket er en stoflig
ting, og alt, hvad det er og kan, kommer af dets evne til at sanse som
levende væsen, vil det ikke kunne føle eller tænke efter døden. Dén
skal man altså ikke frygte. Og verden er jo opstået ved et tilfælde;
guderne har ikke noget med den at gøre (dertil fungerer den også alt
for dårligt, mener Epikur). Der er altså heller ingen grund til at
frygte guderne.
Mennesket skal altså frigøre sig af dårligdomme i dets egen
natur og i det omgivende samfund. Det skal mærke efter i sig selv,
hvordan det har det, og rette sig efter, hvornår det føler velvære, og
hvornår det føler ubehag. Men det må ikke være tankeløst i dets måde at
tilrettelægge sit liv på. Blot at jagte efter nydelser er et tegn på
dumhed og vil på et eller andet tidspunkt måske endda få meget
ubehagelige konsekvenser. Dyr søger også nydelse og velvære - de kan jo
også sanse. Men i modsætning til dem kan mennesket som tænkende væsen
sikre sig, at nydelsen og velværet varer ved, og at det ikke udvikler
sig til noget ubehageligt.
Katastematisk velvære og kinetisk nydelse
Faktisk mener Epikur, at den optimale tilstand er den, hvor
mennesket ikke føler nogen smerte. Kan man tilvejebringe en sådan
tilstand, kan man altid variere lidt med lidt aktive fornøjelser.
Fravær af smerte er den optimale nydelse, mener Epikur faktisk. Han
kalder denne form for nydelse for katastematisk velvære - velvære i stilstand - i modsætning til den kinetiske nydelse.
Katastematisk nydelse kan defineres præcist, den er der kun én af;
kinetiske nydelser er der uendeligt mange af. Og her viser Epikur sig
alligevel lidt præget af det filosofiske miljø, han befinder sig i, og
som han ellers for det meste er i opposition til. Det højeste, et
menneske kan nå, er ophøjet stilstand og ro; det er, som om mennesket
selv gør sig til en slags platonisk idé, eller til en slags gud. Epikur
taler også om 'at gøre sig gud lig' (samme udtryk, som Platon brugte).
Epikur talte faktisk om guder. De blander sig ikke i
menneskenes forhold, og er derfor ingen trussel. Men deres liv er
præget af et maximum af rolig uforstyrrethed - de lever, siger nogle
epikuræere, så at sige i 'lommer' i universet, hvor de kan svæve i fred
i evighed. Små bitte billeder af dem frigør sig og når til sidst til os
mennesker; forstår man, hvad man ser, kan man bruge disse billeder som
rettesnor for ens eget liv. Fuldkommen guddommelig fredfyldt isolation.
Der er noget nirvana-agtigt over det.
Det sidste, man kan sige om Epikurs filosofi, er altså, at den
går ud på primitiv nydelse, på hor og frådseri. Den er meget nøjsom, og
stræber efter fred og ro. Måske lidt mere fred og ro end de fleste
moderne mennesker ville bryde sig om. Det virker for kedeligt - tænk at
svæve i 'splendid isolation' for tid og evighed. Men den uhæmmede
virketrang, det moderne menneske har, har jo også sine uheldige sider -
stress og sammenbrud på det personlige plan, og overgreb på mennesker
og natur på det samfundsmæssige plan. Epikur argumenterer for at
orientere sig efter sine virkelige behov, ikke de socialt bestemte,
imod jagten på overflødige nydelser, imod overflod i det hele taget.
Som sådan er Epikur stamfader til både psykoterapi og miljøbevægelser.
Og ofte med mere simple, klarere argumenter, end dem, der flyver om
ørerne på os til daglig.
SKOLENS ORGANISATION
Epikur tog imidlertid ikke kun afstand fra det konventionelle
samfund. Han skabte sit eget; eller rettere sine egne. Epikurs skole i
Athen havde dels til huse i en bygning inde i byen, dels i en have
udenfor. Hvor hard-core elever af Epikur slog sig ned, dannede de
tilsvarende små celler eller kollektiver, hvor de dyrkede deres
filosofi i fællesskab. De kaldte det forhold, de havde til hinanden,
for venskab. Hvordan livet formede sig i sådan en 'celle', ved
man faktisk ikke meget om, men det ser ud til, at man tog langt løsere
på medlemmernes status (f. eks. som kvinde eller slave), end samfundet
i øvrigt gjorde.
 Medlemmerne
af disse celler var naturligvis samlet omkring deres tilhørsforhold til
Epikurs filosofi. Men nok så meget spillede Epikurs person en
stor rolle. Epikuræerne udsatte Epikur for en gedigen personkult,
guddommeliggjorde ham på det nærmeste. Kun de allernærmeste af Epikurs
personlige medarbejdere, Metrodoros og Hermarkhos, kunne blot
tilnærmelsesvis fremvise en tilsvarende status, og det varede ikke
længe efter Epikurs død, før hans ord var lov, uimodsigeligt i en sådan
grad, at det ansås for fadermord, hvis man antastede det. Det
giver næsten sig selv, at den epikuræiske skole ikke siden fremviser
klare lederfigurer. De fleste epikuræere er anonyme, eller vi ved i
hvert fald meget lidt om dem. Til gengæld havde epikuræere altid en
gengivelse af Epikur (gerne som buste - som den ovenfor) eller af en af
de andre tidlige ledere, som her på begge sider - Metrodor til venstre,
Hermarkhos til højre. Metrodor-hovedet er i London; statuen af den
diskuterende Hermarkhos er i Firenze. Epikur-busten øverst er i Napoli
- fundet i Herculaneum.
EFTERLIV
Epikur kom til at spille en hovedrolle i de næste mange hundrede
års græske filosofi. Romerne tog også imod hans tanker med stor
opmærksomhed. Det er først omkring 200 år evt., at Epikurs tanker synes
at tabe indflydelse - samtidig med, at befolkningen i romerriget
begynder at hengive sig til kristendommen. Det er ganske følgerigtigt,
naturligvis. Kristendom og epikuræisme er to meget lidt forenelige
størrelser, selvom der er træk af den sociale struktur, epikuræerne
samledes i, der kan minde om de kristne menigheder, ligesom
personkulten blandt epikuræere kan minde om tilbedelsen af Jesus.
Skridtet fra at være epikuræer i opposition til det herskende samfunds
værdier og næsegrus beundrer af Epikur som forkæmper for den rette tro
til at være kristen, fremmed for det verdslige og tilbeder af Jesus,
har måske ikke været så stort, sådan i praksis.
De tidlige kristne ledere, 'kirkefædrene', er da også skarpe
kritikere af Epikur, skarpere måske end man ville have ventet. Måske
har også de haft en fornemmelse af, at mange af de vigtige synspunkter
i de to bevægelser var endda meget tæt på hinanden, og at dette var
farligt: ganske vist kunne betyde en fristelse for epikuræerne til at
gå over til kristendommen - men måske også en fristelse for de kristne
til at blive epikuræere?
I middelalderen hånede man Epikur som vild skørlevner, en drukmås og sex-galning uden lige. Faktisk viden
om, hvad han mente, var sjælden. Vi skal helt op i moderne tid, til
renæssancen og endnu mere det miljø, der også skabte det
naturvidenskabelige gennembrud, før Epikur igen bliver genstand for
seriøs interesse. Meget af det, Epikur siger, har været med til at give
de folk styrke, der har skabt den moderne verden.
|
|