Plutark fra Khaironeia Plutark, der levede ca. 50 - 120 evt.,
var af en familie, der i mange generationer havde spillet en central
politisk rolle i den temmelig lille by Khaironeia i Bøotien i
Midt-grækenland, og han levede det meste af sit liv dér. Men
han var vidt berejst, havde været i både Athen
(selvfølgelig), Ægypten og Italien, og så naturligvis
Rom. Han kendte mange ledende romere og havde en bred kontaktflade i
øvrigt. I romersk kontekst fik han visse hædersbevisninger og
var også i en periode engageret i administrationen af provinsen
Achaea (ca. = Grækenland); større betydning har han selv lagt
på at være præst ved Apollon-templet i Delphi, der i hans
levetid oplevede en renæssance. Men det er ikke for sin politiske
indsats eller sit embede som præst, Plutark fortjener at huskes; det
berettiger derimod hans forfatterskab, der var meget stort og har spillet
en helt afgørende rolle i receptionen af antikken fra 1500 - 1800.
Forfatterskabet deler sig i to: filosofiske afhandlinger og
biografier af en lang række personer fra både Rom og
Grækenland, de såkaldte 'parallele liv'.
Filosofisk
interesserer Plutark sig ikke mindst for etiske problemer, der er relevante
i menneskers almindelige hverdagsliv; en stor rolle spiller forskellige
personlighedstyper - den snakkesagelige type, den nysgerrige type, venner
osv. Men bredden af emner, han tager op, er stor. Guddommelig
retfærdighed, tilfældet og skæbnen, interesserer ham, og
naturligvis har han også skrevet om problemer forbundet med hans
embede som præst: 'Om epsilon i Delfi', 'Om oraklerne i Delfi' og 'Om
oraklernes ophør'. I den filosofisk mere 'tekniske' ende finder vi
skrifter til fortolkningen af Platon ('Om sjælens tilblivelse i
Timaios') - hvad der er ganske naturligt, siden Plutark var platoniker - og
værker, der skarpt kritiserer tidens to dominerende filosofiske
systemer, stoikerne og epikuræerne. Disse værker er dels
interessante i sig selv - de viser tidens intellektuelle klima, og det er
ikke uinteressant - dels vigtige som kilder til de filosofiske retninger,
som Plutark kritiserer. De fleste af Plutarks 'filosofiske'
værker er formet som 'dialoger'; to eller flere personer diskuterer
med hinanden. Der er dog som regel tale om længere indlæg, og
ikke ofte om egentlig modsigelse - dialogerne er mere i Aristoteles'
end i Platons stil. De filosofiske værker alene kunne
muligvis have skaffet Plutark en varig berømmelse, men det, der har
talt mest til eftertidens fantasi, er hans mange biografier af
berømte romere og grækere. De er næsten altid stillet op
i par - Alexander den Store er f. eks. parret med Caesar som de store verdenserobrere. Ofte er disse
fremstillinger hovedkilder til vor viden om antikke personer. Kvaliteten af
fremstillingen varierer med Plutarks kilder; Plutark er ingen stor
historiker selv, og han vil for så vidt heller ikke være
historiker - hvad der interesserer ham, er hans personers egenskaber
(ligesom det var de personlige egenskaber, der interesserede ham som
filosof). Flere af biografierne handler om personer i det athenske demokratis tidlige tid, Themistokles, Aristeides, Kimon og - som en af de vigtigste biografier - af
Perikles, det athenske demokratis store hovedfigur; men også den tidligere reformator af Athens samfund, Solon, er repræsenteret. Romersk politik er repræsenteret af Graccherne, Caesar, Cicero, Brutus og Antonius - disse sidste tre er ikke mindst vigtige,
fordi de inspirerede Shakespeare til to af hans store historiske dramaer,
'Julius Caesar' og 'Antony and Cleopatra'. Sprogligt og stilistisk er
Plutark temmelig blomstrende; for folk, der er vant til at læse de
klassiske græske værker, kan læsningen af Plutark
være vanskelig, ligefrem anstrengende. Men også sprog og stil
er tidstypisk; og når man vænner sig til stilen, går det
op for en, at den faktisk på mange måder minder meget om
moderne sprog og stil.
|