Theseus - Athens helt
Theseus var Athens
særlige helt. Hans største bedrift var drabet af uhyret Minotauros i Knossos på Kreta; og som konge af Athen
stod han for samlingen af alle de små landsbyer i landskabet Attika, så
områdets ubetvivlelige hovedstad blev Athen - hans gjorde Athen til en polis.
Theseus er en figur fra myterne, han har ikke 'eksisteret'. I mytefortællingerne lever
han før den trojanske krig - langt oppe i det, vi nu kalder mykensk tid,
længe før 1200 fvt. Det er alt for tidligt til, at han kan have samlet Athen til
&eactue;n by og skabt en polis; dén proces fandt først sted i 800-tallet fvt. Men
han fik, da byen faktisk opstod, 'æren' for processen, velsagtens fordi han netop var
Athens 'helt'. Det er sigende, at myten om Theseus kommer mere i fokus i Athen omkring
år 500 fvt., da byen netop gennemgår store politiske reformer.
Til gengæld passer tiden bedre til et opgør med Knossos, der netop i tiden
før 1200 fvt. var et blomstrende samfund, og som netop havde en stærk kult af
tyre. Det helt præcise historiske indhold er ikke længere til at afdække - men en
eller anden historisk kerne skal der nok være. I senere tid symboliserede denne historie
dels vandringen ned i sjælens kringlede irgange, dels kampen mod barbari
(menneskespisning) og undertrykkelse.
Hans heltegerninger fremstilles igen og igen i et utal af kilder, både i tekster, i billeder
og i skulptur, hele oldtiden igennem, og ikke kun i Athen. Hans bedrifter kan f. eks. ses
på en vase fra ca. 440 fvt. i British
Museum; meget passende er drabet af Minotaurus i centrum. Men der er mange varianter af
myten om Theseus - alt efter, hvad fortælleren vil lade sin fortælling handle om,
varierer han historien en lille smule. Her gives kun hovedtrækkene, med meget lidt
'fortolkning' af den slags.
Theseus var søn af kong Aigeus af Athen - og muligvis af Poseidon - med prinsesse Aithra, datter af kong
Pittheus af Troizen. Aigeus lod drengen vokse op hos moderen, men lagde nogle
kendetegn - især et sværd - under en stor sten, som drengen engang selv skulle
fjerne (så ville han i hvert fald være en helt ...) og derefter opsøge
Aigeus i Athen. Det gjorde han så, og på vandringen udførte han de
bedrifter, der er langs vasens kant.
Ankommet til Athen erfarer Theseus, at byen af kong Minos af Knossos på
Kreta er pålagt en frygtelig straf: man skal jævnligt sende unge mænd og
kvinder afsted til Knossos, hvor de bliver ædt af uhyret Minotauros. Theseus beslutter sig
for at deltage i en af disse grupper, skønt hans gamle far trygler ham om at lade
være; Theseus garanterer, han vil komme hjem igen og lover, at skibet som tegn på
hans sejr skal bære hvide sejl, når han kommer.
På Kreta forelsker kong Minos' datter Ariadne sig i Theseus og hjælper
ham til at dræbe Minotauros. Uhyret er spærret inde i en labyrinth, og Ariadne giver
Theseus et garnnøgle, han skal rulle ud nede i labyrinthen, så han kan finde ud
igen ved at rulle det op igen; og hun giver ham våben. Hun kræver kun, at Theseus
til gengæld skal tage hende med sig væk fra Kreta. Dette lover Theseus også;
han besejrer Minotauros og flygter med hende.
Men på vejen tilbage efterlader Theseus Ariadne på en lille ø; og da
han sejler videre, glemmer han at hejse hvide sejl. Ved synet af de mørke sejl
begå Aigeus selvmord af sorg. Theseus bliver derefter konge - men naturligvis med en
vis bismag ...
En begivenhed i Theseus' liv, som ikke er med på vasen, er kampen mod
kentaurerne ved Theseus' ven Peirithoos' bryllup. Det er ellers en af de hyppigste
scener på mange fremstilinger; den findes på vestgavlen på Zeustemplet i
Olympia og på metoperne på
Parthenon (og på Françoisvasen). Dette opgør handlede også om civilisation mod barbari -
kentaurerne kunne ikke holde måde.
En anden fortælling om Theseus og Peirithoos lader de to venner drage til
underverdenen for at lade Peirithoos bejle til Persephone, Hades' dronning. Det går naturligvis galt - Hades
beholder dem dernede, og kun Theseus kommer hjem, efter lang tid, fordi Herakles tager ham med op, da han er i
underverdenen for at hente Helvedeshunden. Peirithoos må blive dernede - og der er
ingen forklaring på, hvordan dén historie passer sammen med historien om
kentaurerne. Sådan er myter tit - man må vælge mellem forskellige
varianter.
Et andet opgør med barbarer er Theseus' kamp mod amazonerne,
kvindekrigerne fra øst. Denne kamp fik ærespladsen på Athens skatkammer i Delfi.
Men Theseus slap ikke fra disse kampe uden følger. Han blev forelsket i en af
amazonerne og fik et barn med hende, Hippolytos. I denne historie er Theseus' rolle
dog mindre heroisk. Han lader drengen vokse op i byen Troizen; her ser Theseus' kone
Phaidra ham og bliver vanvittigt forelsket. Der er flere bud på, hvordan historien
så fortsætter, men drengen opdager hendes trang og vil ikke have med det at
gøre, og Phaidra begår selvmord. Da Theseus får det at vide, tror han,
Hippolytos er ansvarlig, forbander ham og beder Poseidon om at dræbe ham - det sker,
og først derefter får Theseus sandheden at vide. Det viser Theseus som en mere
problematisk person - et menneske midt i alt det heroiske. Historien er fortalt af Euripides i Hippolytos og af Seneca i Phaedra, og er senere blevet bearbejdet
mange gange, f. eks. af Per Olof Enquist i Til Phaedra. Temaerne er seksualitet
på Phaidras og Hippolytos' side - og magtfuldkommenhed på Theseus'.
Theseus er i det hele taget ikke nogen særlig uskyldsren helt - han er glemsom og
egocentrisk, som i historien om ekspeditionen mod Minotauros, og altså blindt
magtfuldkommen i sit forhold til Hippolytos. Det sætter ham i et vist
modsætningsforhold til Herakles, den
største græske helt af alle, der netop - med tiden - blev gjort fuldkommen moralsk
fejlfri. I Athen så man ellers gerne Theseus som byens egen parallel til Herakles.
|