Denne side kan kun vises korrekt, hvis du er online, og siden læses ned fra sin moderside
Aphaia-templet: gavlene.
Glyptoteket i München har som sin største skat skulptur-udsmykningen af Aphaia-templet på øen Aigina ud for Athen. Disse gavlskulpturer er nogle af de bedste eksempler på sen-arkaisk (eller tidlig klassisk) skulptur. Skulpturerne blev købt i begyndelsen af 1800-tallet og transporteret til München via Rom, hvor de blev 'restaureret' af den danske billedhugger Bertel Thorvaldsen. Thorvaldsens restaureringer af gavlskulpturerne fra Aigina var ganske omfattende. Man kan se billeder af de 'istandsatte' skulpturer på AERIA-databasen. Thorvaldsen satte ofte nye dele på, hvor noget var gået tabt; og disse tilføjelser sidder ofte stadig på figurerne på billederne på AERIA. I vore dage er Thorvaldsens tilføjelser fjernet på de skulpturer, der står på Glyptoteket i München. Billederne her på hjemmesiden viser skulpturerne, som de står på Glyptoteket i vore dage. Templet for gudinden Aphaia brændte engang sidst på 500-tallet fvt.; og kort efter år 500 var man ved at være færdig med at bygge et nyt, helt moderne tempel. Man havde allerede sat skulpturer i gavlene; figurerne viste i den ene ende af templet tilsyneladende, hvordan Zeus bortførte nymfen Aigina, der gav navn til øen, og i den anden opsatte man en amazone-kamp-scene. Men disse to grupper, hvoraf den ene i hvert fald havde et meget lokalt tema, fik ikke lov at sidde længe. De blev erstattet af to grupper, der handlede om de græske krige mod Troja. Dette emne var mildt sagt ikke lokalt - det talte til alle grækere overalt, for alle græske bystater var interesserede i at have deltaget i disse felttog mod den store barbar i øst. Det er tiden, hvor perserriget har opslugt de græske byer i øst og truer hele resten af Grækenland, og det ser ud til, at lederne på Aigina har villet vise alle grækere, at Aigina alle dage havde været aktiv i modsætningen mod østen. Samtidig kunne Aigina nok bruge noget fællesgræsk hjælp imod Athen, der netop på denne tid var i voldsom vækst som stormagt - og jo altså lå lige derovre på den anden side af bugten og kunne ses fra - Aphaia-templets terrasse. Østgavlen viser kong Telamon af Aiginas togt sammen med Herakles; vestgavlen viser det berømte togt med Agamemnon som leder, der skulle hente Helena hjem til Grækenland, og som Homers Iliade er en episode fra.
Gavlene er, stilistisk set, noget forskellige. Man plejer at sige, at vestgavlen er lidt ældre end østgavlen, men forskellen er ikke større, end at den kan skyldes, at det er to forskellige grupper billedhuggere, der arbejder på skulpturerne, og så kan de såmænd være så godt som samtidige. Mellem 500 og 480 fvt., vestgavlen altså måske ti år før østgavlen.
|
Sidst revideret 9. 1. 2010