Denne side kan kun vises korrekt, hvis du er online, og siden læses ned fra sin moderside
De olympiske lege i antikkenI antikken blev de olympiske lege afholdt hvert fjerde år fra 776 fvt. til 393 evt., hvor den kristne kejser Theodosios I forbød dem, fordi de var udtryk for hedensk gude-dyrkelse. Legene var nemlig lige fra starten en del af kulten af Zeus i hans store helligdom i Olympia på Peloponnes. Men legene afholdtes altså i over tusind år, og det er ikke nemt at sige noget om dem, der gælder til alle tider. I det følgende tænkes der mest på legene, som de var i klassisk tid i Grækenland, dvs. fra 480 til 320 fvt., selvom de fysiske rester, man finder i Olympia i vore dage, viser tilstanden, som den var i romertiden, ca. 200 evt. Sociale og politiske omstændigheder Starten var ydmyg. I 776 fvt. var der kun én konkurrence i Olympia, sprint-løbet, og deltagerne er ikke kommet langt fra. Men derefter udvikler legene sig; flere og flere discipliner indføres, og der kommer deltagere fra større og større områder. Deltagelse var dog betinget af, at man var græker - og fra omkring år 550 fvt. var de olympiske lege blandt de ting, der bandt alle grækere sammen til et fællesskab, definerede dem som netop grækere. Selv i krig var deltagerne fredhellige, fra de forlod deres hjemstavn, til de vendte tilbage igen; voldshandlinger imod dem kunne meldes til myndighederne i Olympia (der netop hed de græske dommere, 'hellanodikai'); de skyldige kunne idømmes meget strenge straffe - og ofte blev straffene overholdt også af de skyldiges egne samfund. En sejr i Olympia gav sejrherren utrolig prestige hjemme - mange stater havde en slags 'pensionsordninger' for sejrherrerne i form af offentlig bespisning på rådhuset eller lignende, og en ungdom som sejrherre i Olympia kunne være et springbræt til en stor karriere i politik senere hen, især i 'kongedisciplinen', hestevæddeløb med firspand.
I 400-tallet var det almindeligt, at sejrherrerne blev hyldet for deres sejr i et stort digt skrevet til et kor af drenge og formentlig afsunget ved sejrherrens sejrsfest. Der er en del af den slags digte bevaret, af Pindar og Bakkhylides. Disse sejrherrer er alle velstående mænd fra en lang række forskellige samfund - ikke mindst tyrannerne på Sicilien, f. eks. Hieron. Olympia var en helligdom, ikke et sted, hvor folk boede. I begyndelsen var der derfor Pisa, en nærliggende bosættelse, der stod for afviklingen af legene; men pisaternes kontrol med helligdommen var omtvistet - den langt større by Elis længere mod nord forsøgte med varierende held at overtage kontrollen. I 470 fvt. tilintetgjorde Elis al modstand og bestyrede derefter de olympiske lege. Byen markerede sin magt-overtagelse ved at bygge det store Zeus-tempel. Siden var der ingen tvivl om, hvem der bestemte i Olympia, selvom Sparta ofte prøvede at gøre sin indflydelse gældende. Helligdommen forbliver da også forankret i sin peloponnesiske sammenhæng, selvom den også er fælles-græsk, 'panhellensk'. Disciplinerne og legenes forløb I Olympias mere end tusindårige historie må der have fundet mange ændringer sted i både de discipliner, der blev konkurreret i, og måden, det blev gjort på. Nogle af disse ændringer er kendt - man indførte f. eks. en konkurrence i muldyr-race i 500 fvt. og afskaffede den igen i 444. Legene blev afviklet over tre dage i højsommeren. Hvordan disciplinerne fordelte sig på dagene, er ikke helt sikkert. Der er ualmindelig varmt og fugtigt i den dal, Olympia ligger i, og det har været en prøvelse bare at være tilstede; at anstrenge sig fysisk i så hårde idrætsgrene, som der er tale om, har været nærmest umenneskeligt. I klassisk tid var legene allerede et publikumstilløbsstykke, der har været måske titusindvis af mennesker tilstede i et område, der ikke har haft ordentlige hygiejniske forhold - en sundhedsbombe, simpelthen. Kvinder havde sandsynligvis ikke adgang, i hvert fald, hvis de var gift; og der var da slet ingen konkurrencer, de kunne deltage i. Der fandtes vist nok en anden begivenhed, hvor kvinder dyrkede noget sport til ære for Hera, der jo også havde et stort tempel i Olympia, men det er meget lidt, man ved. 'Præmien' var en krans af olivengrene, man tog om hovedet. Billederne i det følgende er ikke nødvendigvis fra Olympia - de illustrerer simpelthen de sportsgrene, der er tale om, uanset hvor de er fundet.
Spring var ikke længdespring, som vi kender det i dag, men snarere en slags tre-spring uden tilløb. Atleterne havde nogle ejendommelige vægte i hånden, som de synes at have kastet fremover, måske for at trække sig selv efter.
Brydning var en populær sport blandt tilskuerne. På billedet ovenfor ser man to brydere i position i forhold til hinanden; til venstre står en mand med en stang, der sikkert har været brugt til at tegne 'madrassen' op på jorden. Figuren til venstre synes at ville forhindre, at bryderne kommer ud over stregen. Det drejede sig, som i moderne brydning, om at få modstanderen ned at ligge med skuldrene i jorden. Der var ingen vægtklasser; de lette måtte klare sig ved at være hurtigere end de tunge. Der var dog en særskilt konkurrence for drenge. Brydning var den sidste disciplin i pentathlon. Hvordan de andre har været fordelt, er ikke helt sikkert. Løb afvikledes også som en selvstændig disciplin og omtales senere.
Pankration var som kampsport en slags blanding af boksning og brydning. Der var ikke mange regler; man måtte angribe og mishandle sin modstander på næsten alle måder. Det kan være vanskeligt at se forskel på en fremstilling af pankration og boksning/brydning.
|