I byen Orange i Provence i Sydfrankrig står et af de mest velbevarede romerske teatre i hele det romerriget. Det er 103 meter bredt, og hvor det er bedst bevaret, er det 36 meter højt.
Teateret er anlagt op ad en høj, sådan at tilskuerpladserne ('cavea') ikke skulle bygges op fra grunden (hvad de ofte bliver i romerske teatre). Tilskuerpladserne var fordelt i tre niveauer. Det nederste, 'ima' og det mellemste, 'media' er velbevarede, men også meget istandsat i nyere tid; men det øverste, 'summa', er for det meste forsvundet. De bedste sæder var nederst; de var reserveret til de fornemste tilskuere - og da der i Arausio ikke normalt var folk af den fornemste social-klasse, senatsstanden, betød det riddere, folk med en formue på mere end 400000 sesterts (mange penge).
Tilskuerpladserne er anlagt i en halvcirkel; det giver optimale vilkår for at se scenen for næsten alle i teateret. Den halvcirkel, 'orchestra', der opstår neden for tilskuerpladserne, foran scenen, bruges ikke til noget i romerske teatre - skuespillet foregik oppe på scenen. For at komme frem til sin plads gik man op ad trapper inde i teateret og ud af smalle gange, 'vomitoria'.
Scenen er en lang platform, 'proscaenium', hævet godt en meter over 'orchestra's niveau. Væggen bag platformen har været udsmykket med søjler; disse er faldet ned i tidens løb, men nogle enkelte er blevet sat op igen for at give et indtryk af effekten. Mellem søjlerne har været nicheagtige mellemrum, der har været fyldt med skulpturer; en enkelt af disse findes stadig og er blevet anbragt i den centrale niche højt oppe - den forestiller en kejser, muligvis Augustus, der jo grundlagde byen.
Igennem scenevæggen fører tre døre; den centrale er den 'fornemste' og kaldes 'den kongelige dør' (valva regia); de to til siden er mindre fine og kaldes 'gæstedøre' (valvae hospitales). Rummet bag scenevæggen kaldes 'bagscenen' (postscaenium); her har man kunnet slappe af, til man skulle på scenen. Det har derimod ikke været brugt til opbevaring af kulisser og lignende, for den slags brugte det romerske teater ikke meget af. Men man ved i øvrigt ikke så forfærdelig meget om de forestillinger, man gav, på de romerske stenteatre i kejsertiden. 'Dannede' personer så noget ned på, hvad der foregik.
Grundplanen over teateret viser hele denne opbygning fint. Men teateret indgik også som en komponent i byens offentlige bygningskompleks på andre måder. På den anden side af scenemuren - der er meget imponerende set udefra - har der ligget en søljegang, der har kunnet bruges til en mængde ting. Denne søjlegang genfinder man i øvrigt f. eks. i Pompejusteateret i Rom.
Teateret overlevede gennem middelalderen ved at blive brugt som sikker bolig for borgerne i byen. Da man i 1830'erne besluttede sig for at frilægge teateret, måtte man kæmpe hårdt imod teaterets 'beboere'. Men frilagt blev det; og det bruges nu igen som teater - som det også fremgår af billederne her på siden. De er taget i sommeren 2007, hvor man opførte Verdis opera Aida.
|