De statuer, man finder i Rom, er godt nok 'græske' - de viser
græske motiver, og der er ingen tvivl om, at kunstneren har været
græsk i langt de fleste tilfælde. Men det er sjældent,
at statuerne fra Rom er originale værker - de er kopier af
berømte værker, som velstående romere har ønsket
at have hjemme, eller som har prydet offentlige bygninger rundt om i byen
i kejsertiden. Man er ofte usikker på, om kopierne nu også
gengiver originalen præcist; men somme tider er stilen i en kopi
så åbenlyst anderledes end det, der var normalt, da kopierne
blev lavet i romersk tid, at det i hvert fald er klart, at kopi-kunstneren
har bestræbt sig på at være nøjagtig. På
ét punkt er de dog ikke nøjagtige: langt de fleste originaler
har været lavet i bronze, men da bronzestatuer både er dyre
og svære at lave, er de fleste kopier lavet i marmor. Marmor bryder
imidlertid langt lettere itu end bronze, så marmorkopierne af bronzeværker
er ofte forsynet med noget, der kan gøre marmorstatuen stærkere
- en umotiveret træstamme op langs det ene ben, f. eks.
Somme tider kender vi navnet på kunstneren (original- såvel
som kopi-kunstner), hyppigere gør vi ikke; somme tider findes der
rigtig mange kopier af et bestemt værk, spredt ud på museer
over hele verden, ganske ofte kun en enkelt. Ind imellem finder man også
originaler, som romerne må have slæbt hjem til Rom som krigsbytte
- eller måske til nød have købt i Grækenland
eller et andet sted, hvor grækerne havde slået sig ned (måske
Syditalien, måske det nuværende Tyrkiet (provinsen Asia), måske
Ægypten. De forskellige værker må behandles forskelligt,
alt efter, hvordan de nu foreligger for os - mange, få, originale,
kopier.
En af de meget interessante ting, der er udstillet i Palazzo Massimo,
er nogle kopier i terracotta (ler) af gamle græske skulpturer; disse
kopier har sikkert tjent kopi-kunstnerne som forlæg for deres arbejde,
når de skulle lave nye kopier for deres romerske arbejdsgivere.
|