Denne side kan kun vises korrekt, hvis du er online, og siden læses ned fra sin moderside
Romersk vægmaleri
Den første Pompejanske stil (4. årh.-1. årh. f.v.t.) Den første pompejanske stil var almindelig brugt i hele middelhavsområdet. Karakteristisk for denne ældste stilperiode var, at væggene blev dækket med gips, der var malet og formet, så de lignede paneler af værdifuldt polykromt marmor. Oven på de motivløse, men farvestrålende vægge yndede romerne at hænge ægte – eller kopier af - græske malerier. En variation af dette var at få et ægte græsk maleri lavet som en gulvmosaik, hvilket er tilfældet med den berømte Alexandermosaik fra Faunens hus i Pompeji.
Den anden Pompejanske stil (80-15 f.v.t.) Det romerske bidrag til vægmaleriet i denne periode var indførelsen af perspektiv. Vægmaleriet skulle nu forestille et stykke illusorisk arkitektur. Beskueren skulle gerne få fornemmelsen af, at rummet strakte sig ud over de egentlige vægge, hvilket nedenstående billeder fra den fine spisestue (kaldet et oecus efter det tilsvarende rum i græske huse) i Villa Oplontis viser; maleriet forestiller et Apollontempel, hvilket trefoden midt i billedet anskueliggør. Trefoden flankeres i forgrunden af ægte pilastre beklædt med stuk, mens der på begge sider af trefoden åbner sig et fiktivt rum med søjlerækker, der peger indad mod midten og en imaginær have i baggrunden. Typisk for 2. stil er også, at billedfladen er inddelt i paneler eller felter ligesom panelet til venstre, hvor påfuglen sidder. Det giver beskueren indtryk af at kigge ud gennem et vindue.
De mest anvendte temaer inden for den anden Pompejanske stil var i øvrigt landskabsmotiver eller scener med mytologiske og/eller religiøse motiver, hvilket det berømte vægmaleri fra Mysterievillaen herunder er et eksempel på. Bemærk den flotte cinnoberrøde baggrundsfarve, som er blevet kendt som ”pompejansk rød”. Den tredje Pompejanske stil (15 f.v.t.-50 e.v.t.) I denne periode blev illusionsmaleriet og perspektivet erstattet af arkitektoniske elementer som en mere ”flad” dekoration. Væggene blev typisk inddelt i tre monokrome paneler med en udsøgt ornamentik i form af guirlander, miniaturearkitektur og muntre motiver fx med bukolisk tema. Kendetegnende for den 3. stil er også, at figurerne typisk blev malet på en sort baggrund, hvilket ses på væggene i Mysterievillaen velbevarede tablinum, der blev brugt til at modtage gæster og klienter i. Et eksempel på den 3. stils bukoliske motiver ses i ”House of the Golden Bracelet”, hvor man ser en fortvivlet Ariadne, der efterlades på Naxos af Theseus, der sådan lidt nonchalant henslængt mest af alt ser ud til at kede sig, mens en fortørnet Dionysos dukker op i baggrunden og får øje på dels Theseus’ forræderi, dels Ariadnes skønhed. De antikke kunstmalere manglede helt sikkert hverken fantasi eller humor! Den fjerde Pompejanske stil (fra 50 e.v.t.)
Efterliv – set med danske briller på. Udgravningerne i Pompeji og Herculaneum fra midten af 1700-tallet blev besøgt og beundret af de kunstnere, der rejste fra resten af Europa til Grækenland og Italien på dannelsesrejse. Den inspiration, de fik på deres rejser, gjorde de brug af i deres egen kunst. Det gælder fx for den mest berømte danske billedhugger Bertel Thorvaldsen, der boede og arbejdede en stor del af sit liv i Rom med at udhugge sine nyklassicistiske marmorskulpturer efter antikt forbillede. Det samme gjorde sig gældende for Thorvaldsens ven, arkitekten Michael Gottlieb Bindesbøll, der ligesom Thorvaldsen havde vundet Kunstakademiets rejsestipendium og derfor kom afsted på dannelses- og inspirationsrejse til Sydeuropa i 1800-tallet. Efter sin hjemkomst påbegyndte han i 1839 Danmarks første museumsbygning – Thorvaldsens museum, der skulle huse Thorvaldsens marmorskulpturer. Både udvendig og indvendig i den færdige museumsbygning ses Bindesbølls inspiration fra de pompejanske vægmalerier. Vægmalerierne er imidlertid flyttet fra væggene op til loftet i museet af den grund, at Thorvaldsens statuer skulle opstilles langs væggene, som i stedet blev malet ensfarvede i stærke farver – okkergul og pompejansk rød. På museets 1. sal ses i tværkorridoren en tydelig inspiration fra groteskerne i den 4. Pompejanske stil. Det ser næsten ud til, at inspirationen er kommet direkte fra ”House of the Prince of Naples”. Det mest dristige og nyskabende ved Bindesbølls arkitektoniske plan dengang i 1800-tallet var imidlertid museets udvendige udseende. En stor okkergul bygning udsmykket med Jørgen Sonnes frise, der forestiller Thorvaldsens hjemkomst til København. Menneskene på frisen er mandshøje og de enkelte motiver malet i sektioner eller på paneler i stil med den berømte frise fra Mysterievillaen i Pompeji. Bygningen er efter korrekt antik inspiration helt igennem polykrom og står i stor kontrast til C. F. Hansens hvide og ”rene” nyklassicistiske bygninger, der er bygget i årene umiddelbart inden byggeriet af Thorvaldsens museum blev påbegyndt. Litteratur Lange, Bente: Thorvaldsens museum – bygningen, farverne, lyset, Arkitektens Forlag 2002. Pappalardo, Umberto: The Splendor of Roman Wall Painting, J. Paul Getty Museum 2009. Elektronisk - Der findes desuden et virkelig gennemarbejdet Google Site 'AD 79 Destruction and Re-discovery' med masser af billeder og tekst om de mange udgravede huse og sites omkring Vesuv. Adskillige forfattere har bidraget til sitet, men Peter og Michael Clements nævnes specifikt som administratorer. |