Denne side kan kun vises korrekt, hvis du er online, og siden læses ned fra sin moderside
GAJUS VALERIUS CATULLUSRESUMÉ: Romersk digter, ca. 85 - ca. 55 fvt. De fleste digte er små, og handler om Catuls oplevelser i Rom af politikere, kammerater, litteratur, og især af kvinden Lesbia, som Catul er håbløst forelsket i. Nogle få digte er længere og har større litterære ambitioner; det drejer sig navnlig om to bryllupsdigte og et epyllion om Peleus og Thetis' bryllup. Det er dog især de små digte om Lesbia, som har gjort Catul til en af de mest afholdte romerske digtere overhovedet. Disse digte er blevet oversat til dansk flere gange. Digt nr.: 5, 8, 11, 48, 49, 51, 58, 70, 72, 93, 116. Om Gajus Valerius Catullus' liv ved vi ikke meget, men dog det vigtigste. Han var født i Verona i 80'erne fvt. som søn af en af de lokale ledere; han var romersk borger, og da han rejser til Rom - formentlig før 60 fvt. - er det sikkert hans faders mening med ham, at han skal blive til noget i statsadministrationen. Politik interesserer da også den unge Catul - men som regel afslører hans små politiske digte snarere væmmelse ved politikerne end ønske om selv at blive en. Mange små politikere får Catuls spidse pen prikket ud - og et par store, den store 'parlamentariker' Marcus Tullius Cicero (106 - 43 fvt.) og Gajus Julius Caesar, genial politiker og general. Om Cicero skriver Catul i digt nr. 49, i Axel Juels oversættelse:
Rom var på Catuls tid Middelhavets uomtvistede hersker. Område efter område var blevet indlemmet i imperiet i stadig hurtigere takt, rigdomme større end den vildeste fantasi var blevet samlet, og det blev stadig vanskeligere at undgå borgerkrig. Catuls første leveår faldt midt i et blodigt opgør mellem romerske ledere; siden havde der været en slags fred, men den vaklede - alliancen mellem Roms mægtigste mænd, Cæsar, Gnaeus Pompejus og M. Licinius Crassus, indgået i 60 fvt., mente ingen kunne holde på længere sigt, ikke mindst efter Cæsar var begyndt at erobre Gallien (det nuværende Frankrig) og dermed samle sig kolossale rigdomme, så store, at han kunne betale sin gæld og endda være ufatteligt rig. Borgerkrig var i vente; uvisheden om, hvem man skulle følge, nagede alle - også Catul (digt nr. 93, oversat af Simon Laursen):
Catul levede ikke længe nok til at opleve borgerkrigens udbrud den 1. 1. 49 fvt., så i sidste ende behøvede han ikke vælge side. Men skønt han ikke nærede stor tillid til Cæsars motiver, kunne han jo nok være imponeret af ham (se digt 11). Nok så fascineret har han været af Cæsars rigdom; og Catul rejste med en anden (meget mindre kendt) romersk leder til en provins i østen, Bithynien, i det mindste til dels for at samle penge- skønt han ikke var egentlig fattig.
Opgaven bestod i at skabe en ny litteratur på latin (ikke nødvendigvis om romerske emner), men en af metoderne til at udvikle det latinske sprog til at magte de nye opgaver var at oversætte græske originaler til latin. Catul oversatte bl. a. et berømt digt af Kallimakhos, den største hellenistiske græske digter, som dødemidt i 3. årh. fvt. En forestilling om, hvad oversættelserne gik ud på, kan man få i digt 51, en bearbejdelse af et digt af digterinden Sapfo, der levede på den græske ø Lesbos ca. 600 fvt.
Fristelserne i en storby som Rom er store - især de seksuelle. Catul leger med sin seksualitet; forsøger at få en affære med en ung mand, Juventius - men det mislykkes. I Catuls liv var der åbenbart kun én sand kærlighed, kvinden Lesbia. Navnet Lesbia er et pseudonym, valgt for at forbinde hende med Sapfo. Siden oldtiden har man bag pseudonymet ment at finde Clodia, en særdeles frigjort kvinde af en meget selvstændig slægt, slægten Clodius. Der var vedholdende rygter om, at Clodia havde et forhold til sin bror, Publius Clodius Pulcher; og da Cicero i 56 fvt. skal forsvare en af Clodias (mange) tidligere elskere, Marcus Caelius, tegner han i sin tale et billede af hende som en nydelsessyg, seksuelt hæmningsløs kvinde. Publius Clodius Pulcher var en yderligtgående politisk leder i Rom og Ciceros personlige fjende. Clodius var i 50'erne fvt. leder af en voldelig bande i Rom, som han brugte til at fremme sine politiske formål; han blev dræbt i januar 52 fvt. under voldsomme gadekampe. Men Clodia levede endnu længe derefter; hendes mand var død og hun giftede sig ikke påny. I Rom forventede man af en god kvinde, at hun ikke var synlig; hun skulle gifte sig og være sin mand til støtte. Clodia levede ikke op til dette ideal, og de romerske mænd (f. eks. Cicero og Catul) forstår det ikke. Mere læsestof: F. J. Billeskov Jansen (m. fl.): Verdens litteraturhistorie, Bind 1, Oldtiden indtil År 500, København 1971 (Catul: ss.453 - 459). Artikler om både Catul, Cicero, Crassus og Caesar står i Den store danske Encyklopædi, bind 4, København 1996. Axel Juel: Digterisk Oversættelse fra Latin til Dansk, København 1946. Carsten Høeg (udg.): Rom II Historie og Hverdag, København 1928-30 (heri Ciceros tale til forsvar for Marcus Caelius med beskrivelse af Clodia). Lesbia og Catul, tekstudvalg med indledning og gloser af Simon Laursen Elektronisk
Gitte Sophie Amalie Althof Jensen, "Ego vir sterilis ero" (Cat. Carm. LXII). Digterjeg'ets feminiserede identitet hos Catul
|
Sidst revideret 5. 1. 2012